Határtalanul! tanulmányi kirándulásunk célja volt magyarságunk partiumi és erdélyi egyedi értékeinek (gyöngyszemeinek) bemutatása az irodalmon, történelmen, természeten, néprajzon, népzenén keresztül, elszigetelt és tömbmagyar területeken, jó hangulatú, vidám kirándulás formájában. A személyes tapasztalással és az útinapló rögzítő feladataival hetedikeseink iskolapadban megszerzett tudásának mélyítése. A közös programok maradandó élményeivel a a magyarság együvé tartozásának megélése, melyből nemzeti összetartozás formálódik.

Az előkészítő négy órán megbeszéltük a kirándulás programját, Románia etnikai összetételét, a magyarság lélekszámát, a történelmi közös múltat, az országhatárok kialakulásának okait, az “Útinapló” vezetését és a kulturált magatartás szabályait.  Az órát színesítették tanulói kutatómunkák a meglátogatandó települések magyarságának történetéről; kiselőadás Arany Jánosról; kísérlet sós vízben történő lebegésről, Erdély egyediségei csoportmunkában.

A tanítási órákon elsajátított ismeretekből és az előkészítő óra anyagából iskolai vetélkedőt szerveztünk a saját készítésű társasjátékunk használatával, az előkészítő óra és az utazás kezdő időpontja között, két óra időtartamban. Célunk volt tanítványaink eddig megszerzett tudásának elmélyítése játékos formában és képessé tenni őket a gyakorlatban való alkalmazásra.

A Határtalanul! tanulmányi kirándulás 2018. május 14-től 18-ig valósult meg, 1 éjszakát Torockón, 3 éjt Szovátán töltve.

Utunk első állomásán, Nagyszalontán megtekintettük az Arany-relikviákat az Arany János Emlékmúzeumban. A diákok előzetes felkészülése nyomán felelevenítettük Arany János pályáját, költészetét, kiemelten a Toldi elbeszélő költeményét, és Petőfi Sándorral kötött barátságát, majd emléktáblát helyeztünk el a Csonka torony bejárata mellett.

Torockón, a Kis Szent Teréz Gyermekvédelmi Központban átadtuk adományainkat a gyermekotthon lakóinak, majd bejárva a falut, megtekintettük a vízimalmot. Sétánknak sűrű eső vetett véget. Vacsorakor megkóstoltuk a helyi gasztronómiai ínyencséget, a somodi kalácsot. Másnap megcsodáltuk, ahogy Torockón a Nap „kétszer kel fel”. A Néprajzi Múzeumban megismerkedtünk a torockói népviselettel, a festett bútorokkal, néhány szólásunk eredetével, megnéztük a rámás csizmát.

Kolozsvárott, az egyedi városban, a Mátyás-szobor mellett felelevenítettük annak történetét, látogatást tettünk a Szent Mihály-templomban, a magyar gótika e mesterművében. Ezután meglátogattuk Mátyás király és Bocskai István szülőházait. Sajnos az egyre sűrűsödő eső miatt nem tudtunk elsétálni a Házsongárdi temetőbe, az erdélyi Pantheonba.

Szovátára érkezésünkkor körbesétáltuk a Medve-tavat. A helyszínen felelevenítettük az iskolapadban megszerzett tudásunkat, a tó heliotermikus voltát, keletkezésének körülményeit, időpontját.

Harmadik napunkon, a Gyilkos-tóhoz tett kirándulásunk alkalmával felidéztük a tó keletkezésének különös történetét, nevére utaló mondáját, majd a Békás-szorosban, a Keleti-Kárpátok leghosszabb és legszebb szurdokvölgyében tettünk hosszú sétát, rácsodálkozva a természet e katedrálisának monumentalitására.

A nap estéjén közös vacsora, majd fergeteges táncház keretében teremtettünk kapcsolatot a szovátai gyerekekkel az anyanyelven, a népzenén, néptáncon és a vidámságon keresztül. Ezzel az élménnyel mélyült a diákok nemzeti összetartozás-érzése. Vendéglátóinkat orosházi kulcsoskaláccsal kínáltuk meg.

Iskolalátogatással indult a következő napunk az S. Illyés Lajos Általános Iskolában. Sóvidéken voltunk, a sósforrásnál rendhagyó fizikaórán fűztük szorosabbra kapcsolatainkat a szovátai gyerekekkel, s együtt ismertük meg a telített sós víz fizikai tulajdonságait, majd megtudtuk tőlük, mire használják a helyiek a sósforrás vizét. A Parajdi sóbányában tett látogatást követően mélyültek ismereteink. Megkóstoltuk a híres helyi kürtőskalácsot.

Korondon Ilyés Vészti Mihály mester és felesége kalauzolásával ízelítőt kaptunk a korondi fazekasság múltjából és jelenéből. Máréfalván kézzel faragott-festett székelykapukat és feliratokat fotózunk. Székelyudvarhelyen, a szoborparkban megismertük a bronzba mintázott jeles erdélyi személyiségek életútját.

Tanulmányi utunk befejező napján, a fehéregyházi Petőfi Emlékmúzeumban megemlékezünk a költő életéről, haláláról, a segesvári csatáról, emléktáblát helyeztünk el az elesettek obeliszkjén. Vajdahunyadon a várkastélyban felidéztük a Hunyadi-család történetét. Piskin, az egykori csata helyszíne mellett elhaladva, a buszon Bem tábornok erdélyi harcait elevenítettük fel.

Hazatérvén feldolgoztuk a tanulók élményeit, rendszereztük megszerzett tudásukat a nemzeti összetartozás fontosságának megélését hangsúlyozva. Meghatározó volt a külhoni magyarok életéről szerzett ismeretek megbeszélése. Diákjaink az ER-RE (Erdély-járó református iskolások lapja) iskolaújságba és az Útinaplóba jegyezték le tapasztalataikat. „Amiért visszamennék Erdélybe” című fogalmazásokat adtak elő. Témakörönként prezentációkat, fotóalbumokat készítettek. Az óra összegezte a tanulmányi kirándulás mozzanatait.

Az értékelő óra élményei, projekttermékei alapján bemutató előadást tartottunk a hetedikesekkel a hatodikosoknak és az érdeklődő felnőttnek, gyermekeknek. Bemutattuk tanulmányi kirándulásunk eszmei és gyakorlati hasznosságát, példát mutatva iskolánk tanulóinak a magyarságtudat mélyebb megélésére.

Határtalanul! előkészítő órákról készült képek itt megtekinthetők

Határtalanul! előkészítő tevékenységről készült képek itt megtekinthetők

Határtalanul! bemutató óráról készült képek itt megtekinthetők

Határtalanul! értékelő óráról készült képek itt megtekinthetők

Határtalanul! tanulmányi kirándulásról készült képek itt megtekinthetők

Nemzeti Összetartozás Napjánk készült képek itt megtekinthetők